12 Kavionaskelta®
Päätös
Päätös askelten aloittamisesta. Palvelusuunnitelman tai vastaavan tekeminen. Voidaan myös vapaamuotoisesti miettiä asiakkaan kanssa tavoitteita, jos varsinaista suunnitelmaa ei tehdä. Tavoitteet kirjataan päiväkirjaan, jota täytetään joka kerta. Talliin, henkilökuntaan ja talliympäristöön tutustuminen, hevosten esittely ja ehkä valitaan ”oma” hevonen. Oma päiväkirja, jota täytetään joka kerta. Päiväkirjaa voi täyttää kirjoittaen, piirtäen, ottamalla valokuvia , lehtileikkeillä. Jokainen valitsee itsellensä sopivan tavan.
Rajat
Miksi tarvitaan yhteisiä sääntöjä ja rajoja? Mietitään , mistä turvallisuus koostuu ja mikä tekee turvallisuuden tunteen. Tallin säännöt. Keskustellaan tallin arvoista ja samalla mietitään asiakkaan omia arvoja. Mietitään yhteiset säännöt toiminnalle ja sitoudutaan niihin. Tarkkaillaan, miten hevonen osoittaa rajansa ja minkälaisia sääntöjä hevosilla on keskenään.
Päiväohjelma
Rutiinien tuoma turva. Lepo, ravinto ,puhtaus, liikunta, sosiaaliset suhteet, vapaa-aika, käydään läpi näiden ja vuorokausirytmin tärkeys. Tallitöitä, karsinoiden siivousta, ruokintaa, hevosen harjaamista/pesua ym.
Hyvinvointi
Hevosen terveydestä huolehtiminen, hoivaamisen tärkeys, omasta terveydestä huolehtiminen. Mikä kaikki vaikuttaa terveyteen? Voidaan esim mitata hevosen lämpö, kuunnella mahaäänet, tarkkailla hevosta ja selvittää, mistä tietää, onko se terve vai sairas.
Tunnetaidot
Mitä hevonen ajattelee?Tunteiden tunnistaminen, tunnetaidot, tarkkaillaan hevosia ja niiden ilmeitä, eleitä. Mietitään mistä ne kertovat ja miten hevonen ilmaisee itseään. Mitä kehonkieli kertoo? Miten itsellä sama tunne ilmenee? Esim tunnekortit käytössä. Missä tunne tuntuu? Piirrä hevoseen/ratsastajaan (päiväkirjassa)
Tunteiden hallitseminen
Tunteiden hallitseminen. Jatketaan 5.askeleen teemalla ja mietitään, miten hevonen voi hallita tunteitaan (esim sijaistoiminnot, mikä niissä hyvää/huonoa), kuinka hevonen voi kertoa tunteistaan? Joutuuko hevonen sietämään pettymystä? Miksi en saa suuttua hevoselle? Milloin hevonen pettyy?
Laumassa
Hevonen laumassa, sosiaaliset suhteet , kaveritaidot, Hierarkia. Tarkkaillaan hevosia yhdessä ja mietitään niiden käytöstä. Verrataan ihmisiin ja mietitään, miten ryhmässä tulee toimia.
Erilaiset hevoset
Hevosten rodut, värit ym Erilaisuus, ulkopuolisuus Kiusaavatko hevoset? Kiusaaminen ja siihen puuttuminen
Pelot ja traumat
Mitä hevonen pelkää? Minkälaisia traumoja hevoselle voi tulla? Miten ne ilmenevät? Menneisyyden kokemukset ja niistä selviäminen, pelot Selviytymistaidot, tukiverkosto, vahvuudet.
Ohjat omiin käsiin
Miten hevonen sanoo ei? Miten hevonen pitää huolen omasta tilastaan? Saako hevonen valita? Oma tila, omat rajat, hyvä johtajuus. Minä päätän, ohjat omiin käsiin!Oikeus valita itse. Opetellaan sanomaan ei.
Vastuu
Ihmisen vastuu hevosen hyvinvoinnista, sitoutuminen, vastuu omasta elämästä, vastuu muista.
Haaveet
Haaveileeko hevonen? Mistä hevonen unelmoi? Omat haaveet, tulevaisuus, Koulutus, ammatti ym mitä jatkossa?
.